Samorząd Uczniowski


SAMORZĄD UCZNIOWSKI

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. św. Jana Pawła II  W POLICHNIE


"Samorząd jest to właściwie praca organizowana po to,
aby jednakowo dobrze działo się wszystkim,
którzy razem uczą się, działają...,
żeby jeden drugiego nie krzywdził, nie przeszkadzał, nie dokuczał...,
żeby świadczył przysługi, pomagał, opiekował się,
pilnował porządku i praworządności...
to nie tylko praca, ale i walka...
w obronie porządnych, dzielnych i słabych, przeciwko wrogom porządku i sprawiedliwości...".

Janusz Korczak


Cele i zadania Samorządu Uczniowskiego


Celem działania SU jest:

  • stwarzanie warunków do wyzwolenia w uczniach aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny;
  • kształtowanie umiejętności grupowego działania uczniów;
  • pomoc w planowaniu życia i pracy w szkole;
  • kształtowanie pozytywnych postaw społecznych;
  • wszechstronne działania zobowiązujące uczniów do rzetelnej nauki, tworzenia przyjaznej atmosfery w szkole, okazywania szacunku dorosłym i rówieśnikom;
  • organizowanie wolnego czasu uczniów.

Do głównych zadań SU należy:

  • przedstawianie władzom szkoły opinii i potrzeb uczniów;
  • dbanie o dobre imię i cześć szkoły;
  • kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji;
  • organizowanie uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy, szkoły, środowiska;
  • współdziałanie z innymi organami szkoły w kierunku zapewniania wszystkim uczniom odpowiednich warunków do nauki oraz udzielania niezbędnej pomocy uczniom znajdujących się w trudnej sytuacji;
  • występowanie z inicjatywą organizowania imprez i uroczystości szkolnych.


ZADANIEM OPIEKUNA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO JEST:

  • czuwanie nad całokształtem prac Samorządu Uczniowskiego,
  • pośredniczenie między uczniami a nauczycielami oraz rodzicami,
  • doradzanie i wspomaganie inicjatyw uczniowskich.


EFEKTEM DZIAŁAŃ PRZEDSTAWICIELI SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO NASZEJ SZKOŁY JEST:

  • szybkie i efektywne diagnozowanie potrzeb społeczności uczniowskiej,
  • wpływ na sprawy placówki w obszarze dydaktyki, przestrzeni szkoły oraz organizacji jej pracy,
  • wzrost aktywizacji i uspołecznienia uczniów oraz wdrożenie ich do samodzielności poprzez rozwój samorządności, kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych, - poszerzenie znajomości Praw Człowieka, Dziecka Ucznia,
  • wypracowanie schematu działań, który z powodzeniem można corocznie powtarzać, wypełniając go pomysłami i działaniami wynikającymi z oczekiwań dzieci i potrzeb szkoły,
  • pielęgnowanie tradycji szkolnej i ceremoniału,
  • reprezentowanie interesów młodzieży szkolnej wobec Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i organów (podmiotów) pozaszkolnych,
  • stwarzanie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy oraz wzrost umiejętności pracy w zespole i komunikacji interpersonalnej,
  • wzrost empatii - podejmowanie konkretnych działań na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji i na rzecz zwierząt.

 


Opiekun SU