Spektakl profilaktyczny "ON - LINE"

 

Internet jest wspaniałym narzędziem do zdobywania informacji, wymiany poglądów, porozumiewania się, wspomaga w nauce, itp. Jest kopalnią wiedzy. Jednocześnie jednak ma wielkie możliwości rozpowszechniania np. treści kultywujących używanie narkotyków, samobójstwa czy modę na odchudzanie, prowadzącą do anoreksji. Koniecznością zatem jest, aby rozmawiać z dziećmi i młodzieżą również o zagrożeniach płynących z Internetu. Trzeba uświadomić młodym ludziom, by korzystając z tego medium wykazywali zawsze najwyższą ostrożność. Świadomość zagrożeń i odpowiedzialne zachowanie w ogromnym stopniu może ograniczyć ryzyko zabrnięcia w pułapkę hakerów czy  osób propagujących zło.

 

Zarówno nauczyciele, jak i rodzice powinni uczyć dzieci krytycyzmu i umiejętności korzystania z tej zaawansowanej technologii, jaką jest Internet. Jednym słowem zadbać o prawidłową edukację naszych młodych internautów.

 

 

W naszej szkole miał miejsce występ związany z zagrożeniami wynikającymi z korzystania z Internetu. Na przedstawieniu nasi uczniowie byli także wielokrotnie pouczani  jak niebezpieczna jest ta cyberprzestrzeń.

Niebezpieczeństwa i zagrożenia związane z korzystaniem przez nasze dziecko z Internetu można podzielić na kilka rodzajów:

  • psychiczne-wirtualna rzeczywistość oderwana od świata,
  • fizyczne-wzrok, postawa,
  • społeczne-zachowania nieetyczne, anonimowość, brak zahamowań,
  • moralne-łatwy dostęp(nie kontrolowany) do niepożądanych informacji,
  • intelektualne - ,,szok informacyjny”.

Zachowanie uzależniające to powtarzający się nawyk, który zwiększa ryzyko choroby i związanych z nią problemów osobistych i społecznych. Osoba, która uzależniła się od komputera całe dnie spędza przed jego monitorem, zaniedbując inne obowiązki (w przypadku dziecka np. obowiązek nauki).Poza tym komputerowe gry zręcznościowe mogą pobudzać dzieci i młodzież do zachowań agresywnych. Dają one dziecku możliwość uczestniczenia w agresywnych działaniach. Gry takie skonstruowane są najczęściej w następujący sposób:

  • reguła gry wymaga podejmowania walki lub innych agresywnych zachowań, aby osiągnąć cel reguła gry przewiduje nagradzanie gracza za liczbę zastrzelonych, zabitych, zmuszonych do uległości poprzez przyznanie wysokiej liczby punktów.

Skutki oglądania przemocy w Internecie lub w grach komputerowych:

  1. Naśladownictwo – oglądanie przemocy może prowadzić do naśladowania (odgrywania scen) przez obserwatorów. Uważa się, że przemoc ukazywana w mediach dostarcza oglądającym nowych pomysłów i technik agresji, których nie byli oni wcześniej świadomi.
  2. Rozhamowanie – kiedy przemoc staje się częścią codziennego życia człowieka, jego zahamowania i ograniczenia zostają przełamane.
  3. Desensytyzacja (odwrażliwianie) - odnosi się do zmniejszania wrażliwości na bodźce, które są obecne w sposób ciągły przez jakiś czas. Proces ten prowadzi do stopniowej utraty wrażliwości emocjonalnej na ból lub cierpienie innych.
  4. Pobudzenie – oglądanie programów, czy uczestniczenie w grach pełnych przemocy często wywołuje pobudzenie. To pobudzenie może zostać przeniesione na inną sytuację.
  5. Nowe elementy poznawcze – dzieci, które znajdą się w sytuacji zbliżonej do tej którą obserwowały np. w Internecie, to zachowają się raczej zgodnie ze scenariuszem przemocy, a nie będą poszukiwały alternatywnych rozwiązań.

Jak chronić dziecko przed zagrożeniami związanymi z korzystaniem przez nasze dziecko z Internetu i gier komputerowych?

  1. Starannie wybierać programy multimedialne i gry komputerowe, zwracając uwagę aby były bez przemocy i dostosowane do wieku dziecka.
  2. Widząc dziecko oglądające przemoc lub grające w agresywną grę komputerową, powinniśmy wyrazić głośno swoją dezaprobatę. Jest wówczas wysoce prawdopodobne, że dziecko wykaże również stosunek krytyczny do takich treści.
  3. Rodzice mogą również pomóc, zachęcając dziecko do dokonania rozróżnienia pomiędzy fantazją a zdarzeniami rzeczywistymi poprzez rozmowę o tym, w jaki sposób efekty specjalne zostały użyte do symulowania przemocy.
  4. Rodzice mogą także pomóc poprzez narzucenie dziecku wyraźnych limitów i ograniczeń dotyczących typów gier i programów.
  5. Czas spędzany przez dziecko przed komputerem powinien być przez rodziców kontrolowany i nie przekraczać 1h, 1,5h dziennie.
  6. Odległość oczu dziecka od monitora to minimum 80 cm.
  7. Rodzice powinni kontrolować przeglądanie stron internetowych przez swoje dziecko, nauczyć się surfowania z dzieckiem po interesujących i bezpiecznych stronach internetowych.
  8. Rodzice mogą również zainstalować w swoich komputerach domowych odpowiednie oprogramowanie i filtry niebezpiecznych stron internetowych.

Mając wszakże na uwadze zagrożenia, jakie ze sobą niesie sieć, musimy na każdym kroku wyczulać na nie młodego odbiorcę. Korzystając z zasobów sieci i jej możliwości musimy pamiętać, że skutki niewłaściwego zachowania młodzieży, brak czujności ze strony dorosłych mogą być czasami niezwykle bolesne.

Na zakończenie pozostaje mieć nadzieję, że zdrowy rozsądek użytkowników Internetu, szczególnie tych młodszych zwycięży nad chęcią wchodzenia na niedozwolone strony, prowadzenia niebezpiecznych rozmów, instalowania nielegalnych programów czy otwierania załączników pochodzących z niewiadomego źródła.