26 maja 2023 08:23 | Aktualności
Na początku zajęć zapoznaliśmy się z przebiegiem trasy przyrodniczej oraz omówiliśmy zasady kulturalnego zachowania się w lesie. Podczas wędrówki mogliśmy zobaczyć z bliska młode okazy drzew, wchodzących w skład górnego piętra lasu grądowego (dąb szypułkowy, lipa drobnolistną, grab pospolity, klon zwyczajny). Na ścieżce edukacyjnej spotkaliśmy również osikę, brzozę brodawkowatą, czereśnię oraz wiązy - drzewa, które w lasach grądowych stanowią domieszkę w górnym piętrze lasu. Pięknie kwitło runo leśne, które odznacza się bogactwem gatunkowym i zróżnicowaniem sezonowym. Podziwialiśmy m.in. zawilca gajowego, gajowca żółtego, konwalię majową, dąbrówkę rozłogową, kopytnika pospolitego, narecznicę samczą, groszek wiosenny, konwalijkę dwulistną, szczawik zajęczy. Na trasie ścieżki przyrodniczej są też stare drzewa z dziuplami i obumierającymi gałęziami, a także drzewa stojące, lecz już martwe. Stanowią one środowisko życia licznych organizmów związanych pokarmowo lub środowiskowo z martwym drewnem. Wiele gatunków owadów żyje tylko na zamierających i martwych drzewach stojących. Przykładem mogą być gmachówki – duże leśne mrówki, które silnymi szczękami i ostrymi zębami drążą w drewnie korytarze tworząc oryginalne gniazda. W starych drzewach są też dziuple, które dają schronienie ptakom, ssakom i bezkręgowcom. Podczas zajęć mięliśmy okazję do poszerzenia wiedzy o lesie, jego mieszkańcach oraz o zasadach gospodarki leśnej. Wędrówkę leśnymi szlakami zakończyliśmy pieczeniem nad ogniskiem smakowitych kiełbasek.